Saturday, November 28, 2009

Tips Travian




RSS

Travian dan Dunia Nyata

{ Posted on 2:11 PM by Syahmie "blutal" Fayyadh }
Travian adalah satu permainan online yang hanya memerlukan pelayar internet untuk digunakan, permainan ini mempunyai berjuta-juta pemain-pemain di seluruh dunia, dan telah memenangi Superbrowsergame Award. Saya percaya yang kebanyakan daripada popularitinya menangung sendiri untuk persamaan-persamaan dalam hidup biasa.

Setiap pemain mengandaikan dirinya menjadi seorang pemimpin dalam Travian. Dia bermula dengan sebuah kampung kecil dengan dua orang sahaja dan ia memerlukan sedikit organisasi dan kemahiran pengurusan untuk membesarkan kampungnya kepada sebuah bandar mewah. Selepas pembinaan satu Istana atau Residen untuk satu tahap yang sesuai, pengguna akan menjadi berupaya melatih peneroka-peneroka yang dia akan menghantar untuk satu tempat yang baru untuk sebuah lagi kampung. Begini, pemain itu boleh berkembang dia “negeri” sehingga dia boleh mempunyai beribu-ribu, atau juga satu juta penduduk-penduduk dalam negerinya.

Untuk membesarkan kampungnya, pemain itu mesti berdaya dengan betul menguruskan ladang-ladang tanamannya, melombong tanah liat, melombong besi, dan membalak hutan. Di permulaan permainan, bidang-bidang ini adalah dalam sebuah "bangunan" yang belum dimajukan. Pemain terpaksa mendapat sumber dan perlu meningkatkan sumber mereka dan membuat hasil mereka pada satu kadar lebih cepat. Kadar pengeluaran sumber-sumber ini mesti seimbang, terutama berhubung pengeluaran makanan kerana makanan adalah populasi anda.

Satu lagi faktor yang pemain itu mesti mempertimbangkan adalah latihan askar-askar. Askar-askar defensif dan serangan, kedua-dua diperlukan dan di sini personaliti pemain itu dapat dibongkar hanya dengan melihat di jumlah askar-askar serangan dan askar-askar defensif. Pemain-pemain agresif biasanya mempunyai askar-askar serangan yang banyak. Bagaimanapun, pemain mesti sekali lagi membahagi askarnya pada syarat-syarat keadaan kampungnya. Latihan pasukan memerlukan sumber-sumber. Oleh itu, permainan ini membuat lebih rumit kerana pemain mesti memutuskan samada mengunakan sumber-sumber untuk askar-askar latihan atau menaik taraf sumbernya ke bangunan.

Seperti dijangkakan, tidak ramai pemain mempunyai kepimpinan, pengurusan, dan kemahiran-kemahiran organisasi dikehendaki dalam permainan sebaik sahaja dalam hidup. Oleh itu, banyak pemain-pemain Travian mempunyai kampung-kampung yang cuma kesudahannya sebagai “Farm” kampung-kampung lain. Sejak ini merupakan satu permainan perang, kampung-kampung lebih kukuh itu biasanya menyerang kampung-kampung lebih lemah itu untuk dapatkan sumber-sumber mereka. Keputusan-keputusan ini dalam “Farm” tidak berkembang dalam pembangunan mereka manakala kampung-kampung lebih kukuh itu berkembang lebih pantas dan lebih kukuh. Banyak pemain seumpama ini akhirnya memutuskan untuk meninggalkan permainan dan memadamkan kampung-kampung mereka.

Dalam kehidupan sebenar, rakyat yang gagal untuk mengelolakan dan menguruskan nyawa mereka dan mereka yang kekurangan kemahiran kepimpinan berhenti disitu sahaja. Mereka mereka yang mengadu begitu tidak patut hidup. Dengan kagum, saya telah bertemu banyak pemain yang mengadu dan malah berbahasa kasar apabila mereka diserang. Pemain-pemain ini biasanya berakhir mempunyai kampung-kampung mereka dimusnahkan oleh pemain-pemain yang lebih kuat.

Sejak pemain-pemain berupaya berkomunikasi dengan satu sama lain, Travian adalah betu-betul menyerupai kehidupan sebenar. Saya telah bertemu beberapa pemain yang berupaya membuatkan nyawa mereka dalam Travian lebih mudah dengan berunding dengan pemain-pemain yang lebih kuat. Pemain-pemain lain sambungan beberapa dalam satu perikatan dalam satu usahauntuk sedikit perlindungan. Dalam perikatan itu, kualiti kepimpinan bagi beberapa pemain terus mendedahkan sebagai mereka memegang tanggungjawab-tanggungjawab dalam pengurusan perikatan.

Pelbagai boleh dipelajari dari permainan Travian. Iaitu bagaimana orang daripada berbagai lapisan unnur dan zaman-zaman telah sedar minat permainan ini.

Oleh itu, marilah kita bermain permainan ini beramai-ramai. Selain daripada dapat menghilangkan kebosanan dapat juga belajar dan mengenali pemain-pemain lain.

Beminat?? Marilah join aku kat server 4.

No comments: